Hvad sker der i kroppen, hvis man er smittet med Covid-19?

Lungescanning

Der er stadig meget, vi ikke ved om Covid-19. Retsmedicinsk Institut i København har taget initiativ til, at der ved obduktioner sættes fokus på dødsfald med relation til Covid-19.

I et landsdækkende projekt med deltagelse af de to øvrige retsmedicinske institutter og udvalgte patologiafdelinger vil der blive udført Covid-19-fokuserede obduktioner med systematisk analyse af væv og data, herunder CT- og MRI-skanning.

Vi forventer, at obduktionsfundene, koblet med avancerede billeddiagnostiske muligheder, retskemiske og retsgenetiske analyser, vil giver os ny viden. Endvidere kan vi bidrage til, at de undersøgelser, som patienter med Covid-19 gennemgår, fx CT-skanning af lunger, bliver forankret i direkte viden om, hvad Covid-19 gør ved vævet.  Øget viden om sygdommen kan gøre det muligt at vurdere, hvilken strategi, der bedst beskytter udsatte borgere ved fremtidige pandemier.

Forskningsprojektets titel er "Translational deep phenotyping of deaths related to the Covid-19 pandemic" og ledes af professor Jytte Banner og professor Niels Lynnerup ved Retsmedicinsk Institut i København. Projektet viser styrken i, at retsmedicin i Danmark er placeret på universiteterne, en forankring der kan danne grundlag for forskning i en akut samfundssituation som Covid-19-pandemien.

Lundbeckfonden støtter projektet med 2.500.000 kr.